¨

   En smakfull blogg om skönhet, konst och nöje.
2011-09-24 15:50:39
Visuellt godis
Något jag alltid har varit otroligt fascinerad över är visuella effekter i film. Matte painting har jag en viss förståelse för och det har provat på själv i viss mån men eftersom min kunskap om videoredigering är nära noll förutom klippning och grundläggande grejer kan jag inte annat än trollbindas av dom extremt skickliga och underbart vackra effekter som finns med i oräkneligt många filmer.

Jag kommer ofta på mig själv med att bli fruktansvärt irriterad när folk klagar på effekter och eftersom jag älskar att se lite äldre filmer och dessutom har växt upp med otroligt mycket film har jag också sett mycket effekter och där igenom fått en otrolig respekt för själva skapandet av dessa.

Det är långt ifrån lätt att skapa världar, miljöer, monster, farkoster och allt annat som man kan föreställa sig. Arbetet som ligger bakom är en riktigt vacker process som jag önskar jag kunde mer om.

Här är ett exempel på vad som görs bara i tv-serien Game of Thrones för att öka känslan och äktheten för oss som kollar.



Många ser förbi effekterna och nästan ignorerar faktumet att dom finns där och det är väl kanske meningen men när man börjar tänka efter så kan man bara få en föraning om vad som händer bakom kulisserna och alla borde ha en stor respekt för det arbete som läggs ner för att skapa helheten genom att lägga till saker som annars inte ens fanns där.

Nästa gång du ser en film tänk efter lite och njut av effekterna med respekt. Så länge man inte kan göra det bättre själv, vilket för min del bara gäller för Uwe Bolls filmer och liknande så kommer jag alltid att hänföras av skapandet av effekter.
KATEGORI | Design
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...